lördag 20 februari 2010

Musik och Freja-bröd

Idag visade min tvååriga son mig hur man använder ett par små cymbaler. Jag måste säga att han var riktigt duktig på vad han gjorde. Oj vad det lät :) Han vet även hur man brukar ett regnrör, en gurka och en shaker. Nog var det livat en stund när han var riktigt i farten.

Fylld av den energi som min son gav mig genom spelandet satte jag igång och bakade mitt favoritbröd. Ett enklare bröd får man nog leta efter, och för mig så ligger det absolut på top 10 av de bröd jag gillar bäst. Man kan säga att det är raka motsatsen till ett surdegsbröd. Ingen jästid, ingen knådning, ingen väntan. Alltihop, gräddat och klart, är färdigt på typ en timme. Man bara rör ihop allt och in i kall ugn - och vips så har man ett supergott mörkt bröd.

Jag kallar det för Freja-bröd, eftersom receptet kommer från Pub Freja i Umeå. Vissa gånger går jag dit bara för att de har detta fantastiska bröd (i alla fall innan jag själv fick tag på receptet). Sen jag fick receptet har det inte varit många tillfällen när jag inte haft åtminstone en limpa Frejabröd i frysen. Å nyttigt är det också.

Det är ett bröd gjort på bikarbonat, så det håller inte så länge, men det går alldeles utmärkt att frysa det. Tina upp det över natten och det känns som nygräddat på morgonen. Jag brukar göra en dubbel sats, då fyller smeten precis en långpanna. Färdiggräddad delar jag detta långpannebröd i 8 och fryser in.

Här är receptet.
  • 75 gram Solrosfrön
  • 75 gram Linfrön
  • 175 gram Rågflingor
  • 350 gram Rågsikt
  • 1 dl (ca 140 ram) mörk sirap
  • 8 dl Filmjölk
  • 1 dl (ca 110 gram) Lingonsylt
  • 10 gram Salt
  • 40 gram (1 påse) Bikarbonat 

Rör ihop alltihop, och du får en smet som ser ut såhär. Men låt er inte luras av detta utseende.
Häll smeten i en smord form eller en långpanna och ställ in den i en kall ugn som du sätter på 225 grader när du ställer in brödet. Efter 45 minuter är brödet färdigt.
Doften när det precis kommer ut är inte riktigt hur man förväntar sig att ett nygräddat bröd, men då det fått svalna ett tag smakar det ljuvligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar