söndag 7 februari 2010

Lite om surdeg

Eftersom jag själv är en riktig nybörjare på surdegar kommer jag så här från början utgå från att ni läsare också är det. Är du inte nybörjare kanske du kan hitta nått annat sätt att finna min blogg intressant :)

Jag har just varit och matat min surdegsgrund. Jag har alltså hällt ut all surdegsgrund jag inte använt under den gångna veckan, utom typ 50 gram. Sen häller jag på mer ljummet vatten och rågmjöl. Sen får det stå och jäsa på ett varmt ställe (ovanför frysen) under natten. Är allt som det skall så svämmar min burk över. Surdegsgrunden skall sen lukta gammalt, något jäst, vitt vin (tror jag).

Det jag lärt mig än så länge om surdegsbakning har jag läst i boken Surdegsbröd av Martin Johansson. En riktig nybörjarbok med bra recept och enkla förklaringar.

Han (Martin alltså) har för övrigt också en blogg som verkar ta upp precis allt (!) som finns att veta om surdegsbakning. Så jag tänkte att istället för att förklara allt som redan finns förklarat på annat ställe, så ger jag er en länk till Martins blogg.

Min blogg skall ju faktiskt inte enbart handla om surdegsbakning, även om det är himla skoj, utan snarare om de framgångar och försök till framgångar som jag gör i köket.

1 kommentar:

  1. Vi får se om vi (Siv) vågar oss på surdegsbak någon gång. Gott blir det, det vet vi ju.

    SvaraRadera