söndag 14 februari 2010

Hiphopdans och Ingefärskakor


Så där ja. Ingefärskakorna är klara och bullarna är just uttagna från ugnen. Jag och min kvinna har bakat hela förmiddagen. Denna gång skall resultatet av vårt slit gå till ett par som skall ha namngivning för deras son.

Apropå son så har vår egen tvååriga son stuffat loss till ZZ-top under tiden vi bakade och stod i. Han hoppade och stod mer eller mindre på händerna . Det var en fröjd att se honom.

Så vad var det för kakor jag gjorde. Jag är ju ingen mästare på att hitta på egna recept (inte alls faktiskt) så jag lånar från andra istället. Denna gång från Rosendals Trädgårdscafé. Deras Ingefärskakor är helt grymma. Lite svårbearbetad deg, men annars är det ett lätt recept. De tycker att man skall göra små bollar som man skall platta till, men jag gör längder som jag sen skär till snittar. Här kommer receptet:

  • 1,5 dl (210 gram) sirap  
  • 5 tsk malen ingefära  
  • 1 tsk bikarbonat  
  • 125 gram smör  
  • 4 dl (240 gram) grahamsmjöl (dom är nyttiga också)  
  • 2 dl (120 gram) vetemjöl  
  • 2,5 dl (225 gram) råsocker  
  • 2 tsk bakpulver   
  1. Värm sirapen och blanda i bikarbonat och ingefära. 
  2. Rör smör och allt mjöl till en grynig massa. Tillsätt socker och bakpulver.  
  3. Rör ihop den varma ingefärsblandningen med mjölblandningen och arbeta ihop. 
  4. Gör 4-5 längder, ca 4 cm breda och en cm tjock, och lägg dom på bakplåtspappers-beklädd plåt.  
  5. Grädda i 200 grader i ca 15 minuter. 
  6. Dela längderna i snittar direkt när de kommit ut från ugnen, och låt dom svalna på galler. Jag får ca 60 st av en sats. Rosendals får ut ca 30, så deras måste vara mycket större än mina.

Nu skall jag sätta mig en stund och njuta av en kopp kaffe, en ingefärskaka och en av min kvinnas nybakade kardemummabullar. Sonen sover, helt utmattad av dansen :)

1 kommentar:

  1. Skall bli spännande att se när Ditt första egna recept kommer!

    SvaraRadera