tisdag 1 juni 2010

Designmarknad och Rabarbersaft

Nämen hoppsan då, har det verkligen gått en och en halv månad sedan jag skrev och gjorde nått kul i köket? Ja, och nej. Förra vecka bakade jag ju faktiskt 32 av Frejabröden (eller 4 plåtar). Jag och min kvinna skulle på designmarknad. Hon tänkte sälja sina virkade alster, och jag tänkte sälja en massa av mina nybakade bröd; minst 25. Glad i hågen traskade jag dit och tänkte att vem som helst vill väll betala 20 futtiga kronor för ett av dessa fantastiska bröd. Men ack så jag misstog mig. Det tog nästan två timmar innan jag sålde mitt första bröd, och när jag gick hemåt hade jag 18 bröd med mig hem (och då hade jag gett bort tre bröd). Nåja, det var i alla fall kul  :)

Så helt overksam har jag inte varit, men jag har ju skrivit om de där bröden förut. Så det var liksom inget nytt.

Men nu har jag skapat igen. Hela familjen har vart sjuk i omgångar, och idag var min 'hemma-för-att-inte-bli-sjuk-igen' dag. Så när kvällen kom kände jag mig ganska pigg och redo att göra något nytt och kreativt i köket igen. Jag letade fram en kniv och gick ut i trädgården och skördade 2,4 kg rabarber, och så ställde jag mig för att koka rabarbersaft. Inget konstigt, inget komplicerat, bara vanlig enkel och god rabarersaft. Å fin blev den, eller hur. Jag tror att det var för att min son var så bra på att hjälpa till med flyttandet av rabarberbitarna - från skärbrädan till kastrullen. Känns bra att ha i skafferiet nu när sommarvärmen skall komma tillbaks.

Receptet är taget från Sylt och Marmelad av Jan Hedh och Klas Andersson.
  • 2400 g rosa och späda rabarber (mina var röda och grova) Detta blir ung 2000 g netto
  • 2 citroner, saften
  • 1 vaniljstång
  • 600 g vatten
  • 600 g socker per liter saft (för mig blev det 1080 g)
1. Tvätta, skala (om rabarbern inte är späd) och skär rabarbern i bitar. Pressa ur citronsaften. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur alla frön.
2. Koka alltsammans (även den urskrapade vaniljstången) under lock i 15 minuter tills rabarbern kokat sönder.
3. Häll upp i sil och pressa lätt med baksidan av en sked och pressa ur saften. Häll upp i silduk och låt rinna i ca 60 minuter tills massan känns torr.
4. Mät 600 g socker per liter saft och koka upp. Skumma noga tills saften är alldeles klar. Fyll upp på steriliserade flaskor. 
Jag fick ut ungefär 2,3 liter saft.

Framöver kan jag nästan lova att det inte kommer bli såna här uppehåll igen. Jag har fram till nu undvikit bakandet för att det varit för jobbigt att knåda degen så länge och för att det varit dåligt att knåda för mina känsliga stackars händer. Mån så är det alltså inte längre. Jag har fyllt år och fått en alldeles egen assistent, av märket Kenwood. Så nu Jäs-iken skall det bli bröd av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar