söndag 18 april 2010

4 generationer som fikar tillsammans

Min son har tur som får uppleva fyra generationer som samlas och fikar tillsammans. I går kom mormor (utifrån min son sett), morfar och gammelmormor och hälsade på. Med sig hade de en av min sons kusiner, men han tillför ju ingen ny generation. Men han är ju minst lika viktig för det. Tillsamman med mig själv och min kvinna så blir det ju fyra generationer. Lite coolt, det var 300 års livserfarenhet här och fikade mina nybakade kakor och min kvinnas nybakade bullar. Bullarna får stå för henne, men är kommer i alla fall de kakor jag bakade.

Receptet är taget från Småkakor - enkelt och gott.

Chokladkyssar med kardemumma
  • 125 g mörk choklad 
  • 100 g smör
  • 100 g socker (kan ta lite mer om man använder choklad med 70% kakaohalt)
  • 1 ägg
  • 200 g mjöl
  • 1 msk kakao
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 tsk kardemumma (kan man ta lite mer av om man vill)
  • Florsocker
1. Smält smör och choklad i en kastrull och låt det sedan svalna.
2. Vispa i ägget och rör sedan försiktigt ner sockret. 
3. Blanda mjöl, kakao, bakpulver och kardemumma och sikta ner det i chokladblandningen.
4. Rör ihop allt till en deg som du sedan ställer i kylen en timme.
5. Sätt ugnen på 180 grader.
6. Rulla degen till ca 30 bollar och lägg dessa på bakplåtsbeklädd plåt.
7. Man kan med fördel trycka till bollarna lite lätt med en gaffel för att få fint mönster.
8. Grädda kakorna i 15 minuter i mitten av ugnen.
9. Ta ut kakorna och låt dom svalna. Pudra dom med florsocker.
      Det här är riktigt enkla kakor utan extra krusiduller eller svåra moment. Bara rör ihop, rulla, grädda och ät. Använder man riktigt mörk choklad samt kakao av lite finare kvalitet blir det här kakor med lite 'vuxensmak' då det är ordentligt med chokladkaraktär på dom. Jag gissar att man kan blanda i nån sprit om man vill. Det skall jag testa nästa gång jag gör dom.



      Måste bara visa den här bilden -->
      Det är min son, två år och fem månader, som ritat den och sparat den, på min iPhone - utan min vetskap. Skall tvååringar kunna sånt?  :)

      1 kommentar:

      1. Ha, ha, det ska tvååringar inte kunna, men han är speciell och snabb på att lära sig. Var stolt!

        SvaraRadera