torsdag 10 juni 2010

Marmelader och nya kritor

OK, dagens betraktelse och dagens köksskapande skedde inte samma dag, men det vet ni läsare egentligen inte, så vi låtsas som om de har ett samband.

Jag sitter i skrivande stund och tittar på min son som just fått en hel burk med asfaltskritor i det större formatet. Full av lycka och sommar ritar han glatt först en teckning på gården utanför oss för att sedan gå över till att göra en mur av kritorna. Tittar man noga, så kan det också se ut som en hel rad med Tn bredvid varandra. Så är det nog, hans namn börjar ju med T, så T är den bästa bokstaven som finns. Nu är hans mamma, min kvinna, med i leken. De två jag älskar mest sitter mitt i solen och lever. Tänk vad lite det behövs för att man skall bli lycklig.

Själv blir jag lycklig av god marmelad  :)

Dagens (jag gjorde egentligen marmeladen i helgen) två recept har rabarber som bas. Det ena friskas upp av vanilj och det andra blir en variant med hallon i. Tyvärr har jag inte ännu bemästrat det där med konsistens. Mina marmelader blir allt som oftast rätt stabbiga och nästan svara att bre ut på mackan. Jag gör som det står i receptet (alltid) och kokar till 107-108 grader, men ändå blir den inte riktigt bra. Jag får testa att koka till bara 103 eller 104 grader nästa gång. Min kvinna tror att jag kokar på för hög värme, att det går för fort. Men om det tar 30-50 minuter att koka den kan det väll inte vara för fort, eller?
Nå, ni får väll försöka själva. Goda är dom i alla fall. Min favorit är den med hallon.

Till helgen tänker jag baka ett bröd av levain. Det har jag aldrig gjort, så det skall bli kul och intressant. Det blir i alla fall premiärbaket för den nya maskinen. Men mer om det när det är gjort.

Recepten är tagna från boken Sylt och Marmelad av Jan Hedh och Klas Andersson.

Rabarbersylt med Vanilj.
1250 g rabarber (1000g netto)
800 g socker
Saften från 1 citron
1 vaniljstång


Dag 1
  • Tvätta och skala rabarbern och tärna den i sockerbits stora bitar.
  • Blanda socker, saften av citronen och rabarbern i en skål.
  • Skär upp vaniljstången och skrapa ur alla frön. Lägg fröna och resten av stången i skålen med det andra.
  • Täck skålen med en plastfilm och låt stå och marinera över natten i rumstemperatur.
Dag 2
  • Häll blandningen i en syltgryta och koka upp under omrörning. Skumma ytan med en sked.
  • Pensla insidan med en pensel doppad i kallt vatten då och då.
  • Vid 107-108 grader är sylten färdig. Häll genast upp i steriliserade burkar (kan tex göras i 100 gradig ugn). Skruva på locket och vänd burkarna upp och ner. 
Det blir ca 1500 g sylt, dvs 3-4 burkar i sillburksstorlek.


Rabarbersylt med hallon
650 g rabarber (500 g netto)
500 g hallon
800 g socker
Saften av 1 citron


Dag 1
  • Tvätta och skala rabarbern och skär den i små bitar.
  • Skölj bären.
  • Blanda alltihop i en bunke. Täck bunken med plastfilm och låt den stå i rumstemperatur under natten.
Dag 2
  • Häll allt i en syltgryta och koka upp under omrörning. Skumma med en sked eller en hålslev. Pensla insidan av grytan med en pensel doppad i kallt vatten då och då
  • När rabarbern är transparent och mer eller mindre sönderkokt börjar sylten bli färdig. Koka till 107-108 grader.
  • Häll genast upp på steriliserade burkar och skruva på locket. Vänd burkarna upp och ner.
Blir ca 1500 g sylt.

Hallonen kan bytas ut mot samma mängd jordgubbar eller svarta vinbär. Jag kan tyvärr varken prata för eller emot dessa sylter, för jag har inte testat dom.

1 kommentar:

  1. Oj va mycket gott du tycks koka och knåda ihop..kurrar riktigt i magen nu..hmm får nog ge mig ut på jakt efter rabarber och lite annat imorgon.. =)

    SvaraRadera